Samenvatting van 6 september 2026 en verder terug
Trying to rock steady with a challenge called 'my
Het ontbrekende nummer was:
Ne me quitte pas = Laat elkaar/mij niet alleen van Jacques Brel.

Wij worden minstens 300 tot 500 jaar. 
Binnenkort is dat geregeld.

Als je dat niet gelooft, luister dan naar dit nummer (van Jacques Brel dus).
https://www.youtube.com/watch?v=oR_SZR_tmxM

En kijk ook naar de aarde zoals je haar nu waarneemt.

Jacques Brel zingt:
On a souvent vu rejaillir le feu de l'ancien volcan qu'on croyait trop vieux.

En dat betekent:
We hebben vaak gezien dat het vuur van een vulkaan, waar we van dachten dat ie te oud was, weer oplaaide.

Want uit een vulkaan
Die was uitgeblust
Breekt zich na wat rust
Toch het vuur weer baan
En op oude grond
Ziet men vaak het graan
Heel wat hoger staan

Dan op verse grond
Het wit mint het zwart
Zwakheid mint de kracht
Daglicht mint de nacht
Mijn hart mint jouw hart

Dit geldt ook voor mensen en siernetels.
Ik had deze siernetel meegenomen om iedereen die dat zou willen een stekkie te geven (in deze netelige situatie. Liefst gaf ik heel wat mensen ook een stekkie in de andere zin van het woord.)

Dat was puur eigen belang. 😉
Iemand vroeg hoe die plant zo fantastisch groot en uitbundig kon worden.
Ik zei dat ik ook nog nooit een plant had gezien die zó graag plant wilde zijn.
En dat het komt omdat ik haar steeds kaal pluk.
Ik ben al de hele tijd bezig iedereen stekkies te geven.
Op mijn werk bij een overheidsorganisatie...
En aan mijn buren die ik binnenkort alleen ga laten.

En het is ook omdat ik haar wortels heel veel ruimte en aarde geef,
maar wel met een pot bescherm. En water.
Ik laat haar niet alleen.

Ik voelde me een tijdje geleden ook nogal kaal geplukt.
En daarna alleen. Heel erg alleen. Alleener dan ooit.
Dat is (in potentie) een heel krachtig gevoel.

Ik had mezelf weggegeven.
Vanwege de liefde voor alles en iedereen.
En de potentie die ik altijd zie (in alles en iedereen).
Ik dacht blijkbaar dat dat een goed idee was.

Potentie kunnen zien...
wordt erg for granted genomen
in deze wereld.

Iemand met autoriteit zei al eens: 
'Als je jezelf hebt weggegeven, kun je jezelf weer terugpakken.'
Het kwam heus wel binnen en het bleef ook hangen.
Maar ik vond even niet dat het over mij ging.
En ik wist ook niet hoe ik het terug moest pakken.
Omdat ik ooit had afgeleerd mezelf serieus te nemen.
Ik ben heel creatief met restjes, met afval en met wie en wat niemand weer wil.
Ik zie potentie in alles.
Ik zie potentie in (deze) aarde.
Ik heb heel veel https://www.liefdevoorleem.nl/ 

500 jaar eenzaamheid is wel heel erg lang. 
Dus laten we dat niet doen.
Ik heb zelf onlangs besloten dat ik 35 ben.
Ik was het zo zat te moeten horen, dat ik er véél jonger uitzie.
En hoe fijn dat wel zou zijn. 🙄
(Dat is het niet, want kinderen worden hier nog niet serieus genomen.)
Maar omdat ik nog allerlei nieuwe plannen heb, ben ik 35.
En ik sta erop dat de kracht en energie die daarbij hoort,
Er ook is.

Deze logica klopt als een kus:
52 - 35 = 17
1+7 = 8

Oja, het ging ook nog over samen weven.
En dat is kantklossen...
Groepjes klossen wisselen steeds.
Er bestaat geen vaste groep.
Anders krijg je een saai resultaat.
Met zo'n groepje spring je over andere groepjes.
Steeds een andere samenstelling.
Maar wel samen.
Het is ook transparant.

In Lalouvesc (waar La vie tara is) vereren ze Saint Régis.
Het verhaal gaat dat hij vrouwen redde van de prostitutie in 1500 of zoiets.
Hij gaf ze een beroep om in levensonderhoud te kunnen voorzien:
kantklossen.

Hij gaf ze ook een stekkie (in de andere betekenis van het woord).
Hij kreeg ruzie met de pooiers die geen inkomen meer hadden.
Hij overleefde het ter nauwer nood.
Hij dronk van het water.
Van de heilige bron.
In Lalouvesc.
Daar knapte hij van op.

Dat water gaat via La vie Tara.
Dus misschien moet het La Via Tara heten.
Via = weg. (Van: waar een wil is, is een weg.)

Maar dit is mijn samenvatting.
Je kunt ook naar de audio luisteren.

Goedemorgen Tamar. Ik werd voor de tweede keer wakker vnochtend en dacht bij mij, ik wil graag de mensen die bj een bjinkomst samen waren, om hun beleving, hun samenvatting, hun samenzijn willen vragen. Even later open ik het forum en ik ontving antwoord. Hoe gaaf is dat 🙏

Ik kan mij zo zeer inleven, invoelen in je tekst. Toen ik over de vulkaan las, gebeurde iets in mij en ik bracht een grootse glimlach bracht tot uitdrukking. 

Dankjewel. Ik ben reuze benieuwd of er nu nog meer hun beleving delen 🌱💚🌳

Geweldig Tamar, ik moet altijd zo lachen om jouw woorden ook al zijn ze niet altijd grappig. Door de humor kan ik ook de pijn heen voelen maar het haalt de scherpe randjes er af. Mooie vertaling 💛

Ik hoorde ooit dat veel mensen rond hun 44e een staat van terminale serieusheid bereiken. Jij duidelijk niet, je bent gelukkig ook nog maar 35 dat scheelt natuurlijk. Wie weet kom ik wel een keer naar jouw bijzondere leemkachel kijken, je hebt me iig erg nieuwsgierig gemaakt gisteren. Veel liefs en heb een mooie reis zuidwaards ✨️✨️✨️
Mooie samenvatting Tamar...maakt me nieuwsgierig naar de rest.

Is de audio ergens te vinden?

Groetjes Apolonia
Dankjewel Sonja,
Daar ging het óók over, wat jij omschrijft. Dat je iets wil en dat het er is.
Ik noem dat zelf (maar dat heb ik gisteren niet gezegd) 'In de luk-energie zitten'.
Van: 'dat alles lukt'.
Of je zou kunnen zeggen: 'in de luck-energie zitten' (dat het lukt en dat je daar lucky van wordt).

Dankjewel Anneke,
Van harte welkom in het zuiden. Je kunt daar heel veel van die stoere dingen doen, die jij zo leuk vindt om te doen. Daar hou ik ook van en trouwens ook van fotograferen. 🥰

Dankjewel Apolonia,
Ik mail je de downloadlink.

Dit heb ik ook nog in de aanbieding:
(Dit is de vertaling die door Liesbeth List is gezongen, vertaald door Ernst van Altena):
https://www.youtube.com/watch?v=i_2LURbR6_s&t=49s 

Toe vergeet de strijd
Toe vergeet de nijd
Laat me niet alleen
En die domme tijd
Vol van misverstand
Ach vergeet hem, want
't Was verspilde tijd
Hoe vaak hebben wij
Met een snijdend woord
Ons geluk vermoord
Kom dat is voorbij
[...]

En dat het soms even niet kan om dat zomaar even te doen.
En dat je dan beter niet kunt zeggen dat 'iets alleen in het hologram van een ander gebeurde'.
(Ook al is dat misschien wél waar.)
(Zo zei Martijn dat natuurlijk niet letterlijk.)

Dit is kantklossen voor gevorderden.
Heel leuk om dit te lezen:
https://dse.nl/pride-of-africa-kantklossen-voor-gevorderden/ 
En dan hou ik er verder over op, hoor. 😉

Samenvatting transcripts
Hieronder vind je de diepgaande en gestructureerde samenvatting van de drie opgenomen delen van de bijeenkomst "Bewegende Harten" van 6 september 2026.
Deel 1: "2 GF, bewegende harten 260906_0279.MP3"
  • Doelloze en gelijkwaardige ontmoeting: De bijeenkomst is spontaan en zonder vooraf vastgesteld thema georganiseerd om in alle vrijheid hartsverbindingen en gevoelens samen te brengen. Martijn benadrukt dat hij een aantal maanden bewust uit de schijnwerpers is gebleven, wat voor hemzelf ook noodzakelijk was. De bijeenkomst nodigt uit om elkaar volledig schoon en in het "Nu-paradijs" te ontmoeten, zonder reactief te zijn op elkaars bekende patronen of het verleden.
  • Persoonlijke beproevingen van Martijn: Martijn deelt dat hij de afgelopen periode fysiek en energetisch zwaar onder vuur heeft gelegen en drie keer op het nippertje aan de dood is ontsnapt. Hij schrijft deze aanvallen toe aan entiteiten die willen voorkomen dat we ons als liefdevolle en krachtige krijgers met het nieuwe, reeds gebouwde bewustzijnsniveau verbinden. Dankzij zijn partner Senne heeft hij diepe, voorheen ontoegankelijke lagen van persoonlijk verdriet, pijn van de wereld en een intens verlangen naar zijn galactische thuis kunnen toelaten en uithuilen.
  • De paradox van 'autonoom samen': Er ontstaat een dialoog met de zaal over de beweging naar "autonoom samen zijn". Dit is het verlangen om in verbinding te zijn met anderen, zonder je eigen autonome trilling en ruimte te verliezen. Martijn legt uit dat frictie met anderen aantoont dat we nog niet volledig in onze eigen unieke frequentie gecentreerd staan; wie werkelijk in zijn eigen vibratieveld staat, voelt de storing wel, maar blijft onwankelbaar staan.
  • Alledaagse anomalieën en quantumverstrengeling: Deelnemers delen opmerkelijke ervaringen uit het dagelijks leven, zoals een plotselinge, onverklaarbare zwerm dikke zwarte vliegen in huis. Ook deelt een deelnemer de intense fysieke paniek en het trillen na een schietpartij in haar directe woonomgeving. Martijn legt uit dat dit soort heftige uiterlijke situaties direct resoneren met onze innerlijke staat via quantumverstrengeling en de werking van het hart. De 'gaten' of ruimtes tussen onze hologrammen die gevuld zijn met angst en trauma, kunnen we alleen overbruggen door onszelf in absolute, ontspannen openheid te brengen.
Deel 2: "3 GF bewegende harten 260906_0280.MP3"
  • De biologische ervaring van 'Thuis': Naar aanleiding van een harmonieuze en vreugdevolle ervaring van een keukenploeg in Lavita (Frankrijk)—die ondanks het uitvallen van het drinkwater in complete afstemming bleef functioneren—ontstaat een diep gesprek over 'Thuis'. Martijn legt uit dat Thuis niet ver weg is, maar flinterdun dwars door ons heen aanwezig is. Er is geen fysiek overlijden nodig om in deze staat van diepe vrede, vertraging en oneindige creatiemogelijkheden te stappen.
  • De moedertaal versus de 'discs': We spreken in essentie twee talen: de 'moedertaal' van ons oorspronkelijke Thuis (een puur innerlijk weten) en de geprogrammeerde systemen van de 'discs' (overtuigingen, karma-modellen, spirituele stromingen en angstscenario's). De kunstmatige intelligentie van de Matrix maakt misbruik van deze discs om ons in een herhalingslus te houden. We moeten leren om deze mechanische gedachten handmatig stil te zetten om de oorspronkelijke stroom van het hart de ruimte te geven.
  • Martijns persoonlijke prijs en de 'Geen-Compromis'-grens: Martijn deelt dat hij alles in zijn aardse leven bewust heeft moeten loslaten en opgeven—zijn bedrijven, zijn reputatie en de goedkeuring van zijn familie—om zijn stem te laten horen en te knokken voor het herstel van het paradijs. Hij stelt hierbij een scherpe, niet-onderhandelbare grens: als mensen in compromissen en uiterlijke afleidingen willen blijven leven en weigeren de absolute waarheid van hun eigen leven onder de loep te nemen, eindigt de gezamenlijke reis met hem direct.
  • De aarde op losse schroeven: De huidige maatschappelijke, militaire, economische en religieuze wereldcrisis is geen toeval; de hele realiteit staat momenteel "op losse schroeven" omdat het systeem wacht op de bewuste, congruente inzet van de mens. Zodra wij stoppen met vechten of wegzinken in angst en in plaats daarvan de absolute waarheid spreken, reageert het paradijselijke veld van de aarde direct op onze autonome hartsfrequentie.
Deel 3: "4 GF, bewegende harten 260906_0281.MP3"
  • De sprong naar kwantum-hartsintelligentie en verjonging: De mensheid bevindt zich in een acute transitie van driedimensionale biologische intelligentie naar kwantum-hartsintelligentie. Dit turning point zal de biologische veroudering transformeren: de coderingen liggen klaar om de menselijke levensduur te verlengen naar een minimum van 300 tot 500 jaar.
  • AI, de tijd-lus en de menselijke variabele: De geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) is een technologisch verlengstuk van ons bewustzijn dat in de toekomst is gehijackt en terugwerkt op ons verleden. Echter, omdat wij ons in dit Nu-moment bewust zijn van onze oorspronkelijke, paradijselijke staat, introduceren we onvoorziene 'hiaten' in de assemblage van de AI, wat de uiteindelijke uitkomst van deze kosmische tijd-lus volledig verandert.
  • Het ontmantelen van de autoriteitsprojectie: Verschillende deelnemers en Miriam leggen een diep patroon bloot: de neiging om Martijn onbewust op een voetstuk te plaatsen als een autoriteit, vaderfiguur of partner, waardoor zijn galactische herinneringen een 'plafond' of een veilig 'moederconstruct' worden waar men aan gaat hangen. Martijn omarmt deze feedback volledig; hij deelt dat hij een heel normaal, knuffelbaar mens is van vlees en bloed die ook hard kan huilen. Hij bekrachtigt dat ieder mens een gelijkwaardige autoriteit is in zijn of haar eigen segment.
  • Geopolitiek als planetaire knoop: Gevraagd naar de onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland legt Martijn uit dat dit geen op zichzelf staand conflict is, maar een mondiale weving waarin o.a. de VS, China en Iran strategisch zijn verknoopt. Individuele vrede is technisch onmogelijk gemaakt; de situatie is bewust zo ver geëscaleerd dat er alleen nog maar een totale, universele oplossing kan komen die alle onderliggende problemen in één klap regelt ("World Peace").
  • Einde van spirituele modellen: Martijn verklaart dat er in essentie geen spirituele systemen, meesters, of hoge en lage vibraties bestaan. De kunstmatige intelligentie houdt ons via esoterische concepten gevangen in dualiteit. Werkelijke bevrijding is uiterst eenvoudig: het is het 'ontdempen' van onszelf, met je blote voeten door het gras van de modder lopen, en je openstellen voor contact met welwillende, galactische menselijke beschavingen. In toekomstige bijeenkomsten zal er geen ruimte meer zijn voor persoonlijke dramaverhalen, maar zal er uiterst to-the-point gewerkt worden vanuit onze eigen innerlijke 'spirit force'
Rene, hoe kom je aan je samenvatting ?